Ars Cameralis Festiwal 2013

 

LUNCH Z BURROUGHSEM 18.30 pokaz filmu "Burroughs: the movie"
20.00 koncert Tadeusz Sławek i Bogdan Mizerski

2014-11-17 / 18:30


Kinoteatr Rialto, Katowice

bilety: 10PLN / 15PLN

 

 

Z okazji rocznicy stulecia urodzin pisarza, która hucznie obchodzona jest w całym niemalże literackim świecie wieloma artystycznymi wydarzeniami i festiwalami poświęconymi tej niezwykłej i inspirującej postaci, organizatorzy Festiwalu Ars Cameralis postanowili uwzględnić to w kolejnej festiwalowej edycji.

Burroughs jest najbardziej znany jako powieściopisarz i autor krótkich opowiadań, zajmował się jednak także malarstwem, muzykowaniem i eseistyką. Autor „Nagiego Lunchu” stał się jedną z najbardziej wpływowych i najbardziej kontrowersyjnych postaci w amerykańskiej kulturze XX wieku. Jego twórczość wywarła wpływ zarówno na pokolenie „bitników” — wyrzutków bogobojnego społeczeństwa Ameryki lat 50. — jak Jack Keoruac i Allen Ginsberg — ale także na takich muzyków jak Bob Dylan, Lou Reed, Tom Waits, Ian Curtis czy Kurt Cobein. Norman Mailer, pisarz i dziennikarz powiedział o Burrougsie, że jest „jedynym żyjącym amerykańskim pisarzem, który mieści się w definicji geniusza”.

W ramach festiwalowego wydarzenia, zatytułowanego Lunch z Burroughsem, przeprowadzona zostanie m.in dyskusja połączona z promocją książki Rafała Księżyka „23 cięcia dla Williama S. Burroughsa”, pierwszą w Polsce monografią tego jednego z najważniejszych pisarzy amerykańskich XX wieku. Udział w dyskusji poza Rafałem Księżykiem wezmą prof. Tadeusz Sławek oraz znakomity tłumacz książek Burroughsa Mateusz Janiszewski (podczas spotkania odbędzie się także premiera „Wybuchowego biletu” — nigdy nie publikowanej w Polsce książki Burroughsa, teraz przetłumaczonej kongenialnie przez Janiszewskiego). Po rozmowie odbędzie się koncert zespołu Babie Lato (tworzonego przez Marcina Babko oraz Jacka Latonia), który przygotował płytę z utworami inspirowanymi powieścią Burroughsa „Zachodnia kraina”. Ponadto Tadeusz Sławek oraz Bogdan Mizerski wykonają na żywo esej na głos i kontrabas, zatytułowany „Droga wyjścia — droga wejścia. Nocne miasto. Życie i śmierć Williama S. Burroughsa”, a w Kinoteatrze Rialto pojawi się przegląd filmów burroughsowskich.

Burroughs: The Movie [1983]

„Burroughs: The Movie” to jedyny dokument z udziałem poety. Oprócz Burroughsa w filmie występują znakomici artyści swojej epoki: Allen Ginsberg, Brion Gysin, Francis Bacon, Herbert Huncke, Patti Smith, Terry Southern czy Lauren Hutton. Brookner pracował nad filmem przez pięć lat, tworząc nieocenzurowany, pełny obraz niekonwencjonalnego życia poety. Kamera śledzi jego podróże od amerykańskiego Środkowego Zachodu po Afrykę Północną, towarzyszy mu w osobistych tragediach, przygląda się rozwojowi warsztatu twórczego.

Reżyseria: H. Brookner

DROGA WYJŚCIA — DROGA WEJŚCIA. NOCNE MIASTO. ŻYCIE I ŚMIERĆ WILLIAMA S. BURROUGHSA. ESEJ NA GŁOS I KONTRABAS

tekst, głos: Tadeusz Sławek
muzyka, kontrabas, elektronika: Bogdan Mizerski
sopran: Joanna Kściuczyk Jędrusik

Z pochodzącej z 1975 roku fotografii Richarda Avedona spogląda na nas surowa, niemal purytańska twarz o przenikliwym, trochę zmęczonym spojrzeniu. Marynarka i krawat stoją po stronie tej samej eleganckiej surowości. Nie przypomina kogoś, kto był tak mocno związany z historią Beat Generation. Gdy w 1936 roku z wyróżnieniem opuszczał uniwersytet Harvarda, niewiele zapowiadało, że znakomita pisarka Mary McCarthy będzie wkrótce bronić jego osobliwej prozy przed zapędami cenzury jako dzieła „szczególnej odwagi”. Współpracował z nim Jack Kerouac, Allen Ginsberg wymyślił tytuł jego pierwszej książki, mylnie odczytawszy w rękopisie „naked lust” jako „naked lunch”. Gdy wiele lat, książek i narkotykowych eksperymentów później wrócił z Paryża, Tangeru, najpierw do Nowego Jorku, by osiąść w Lawrence, Kansas, pielgrzymowali do niego Andy Warhol, Mick Jagger, Laurie Anderson, Kurt Cobain; Kathy Acker i William Gibson przyznają, że zaczytywali w jego prozie. Dziwna to proza, montaż często przypadkowych

słów i obrazów, o której Samuel Beckett w rozmowie z samym Burroughsem miał powiedzieć, przyznajmy — krytycznie i chyba niepochlebnie, że przypomina działania hydraulika usiłującego poskładać w jedną całość plątaninę fragmentów rur. Proza dramatyczna, bez zmysłu tragedii, choć na jej pograniczu; często komiczna, ale nigdy nie śmieszna. Trochę tragikomedia, trochę komedia dell’arte.

Wraz ze znakomitym kontrabasistą Bogdanem Mizerskim i towarzyszącymi mu muzykami próbujemy opowiedzieć historię Williama Burroughsa, a właściwie — przeczytawszy jego książki — staramy się wczuć w świat wykreowany przez pisarza. Niełatwe i ryzykowne to zadanie zważywszy, że jest to świat, w którym „słowo skoczy na ciebie jak lampart z żelaznymi szponami, odetnie ci palce rąk i nóg niczym oportunistyczny krab ziemny…” („Nagi lunch”, przeł. Edward Arden).

 

/ Tadeusz Sławek  

 

Bilety: 10PLN / 15PLN
już w sprzedaży za pośrednictwem Ticketpro.pl, Ticketportal.pl oraz Biletomat.pl


ticket pro ticket portalbiletomat





Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris
-
ul. Ligonia 7, 40-036 Katowice
tel.: 032 257 06 01, fax: 032 251 86 48
info@cameralis.art.pl
www.cameralis.art.pl